ЛІТАРАТУРАЗНАЎЧЫ МАЦЯРЫК УЛАДЗІМІРА КАЛЕСНІКА

Уладзімір Калеснік

    Кнігі У. Калесніка, як і іншых лепшых нашых паэтаў, празаікаў, крытыкаў, навукоўцаў, па сутнасці, былі тэарэтычным абгрунтаваннем будучага духоўнага Адраджэння беларускай нацыі. У. Калесніку ўдалося на багатым матэрыяле беларускай літаратуры ад старажытнасці да нашых дзён прадэманстраваць думку аб тым, што ўсе без выключэння лепшыя творы беларускіх пісьменнікаў былі не толькі таленавітымі, але і глыбока нацыянальнымі.

Міхась Тычына

    З імкнення глыбей спасцігнуць непаўторнасць творчай індывідуальнасці мастака і ўзніклі адметныя рысы даследчай манеры У.А. Калесніка — глыбокі аналітызм, тонкае адчуванне эстэтычнай прыроды мастацтва. Каштоўна якраз тое, што У. Калеснік арганічна спалучаў у сваіх працах цікавасць да грамадска-палітычных аспектаў творчасці і эстэтычнага ўзроўню твора. Падобная арганічнасць — рэдкі дар, бо ў жывой практыцы мы найчасцей бачым дзве супрацьлегласці — ухіл у сацыялагізатарства, недаацэнку формы і, з другога боку, пэўнае ігнараванне грамадскіх функцый літаратуры.

Міхась Мушынскі

     Я веру ўсёй душой, што агонь незалежнай думкі, які нёс у сабе гэты незвычайны і таленавіты чалавек і мастак, пяройдзе па духоўнай спадчыне новым, светлым беларусам. І цемра яго не праглыне…

Наталля Давыдзенка

Творы Уладзіміра Калесніка

Шчырасць і шчодрасць таленту

ЛЕТАПIСЕЦ ЗАХОДНЕБЕЛАРУСКАГА ЖЫЦЦЯ

Уладзімір Калеснік

    У 20–30-я гады нядаўна мінулага стагоддзя была ў нас свая беларуская Атлантыда. І называлася Яна — Заходняя Беларусь. Уладзімір Калеснік, узгадаваны на нёманскіх берагах, стаў дасведчаным летапісцам заходнебеларускага літаратурнага жыцця, праніклівым крытыкам і нястомным прапагандыстам такіх выдатных майстроў слова, як Максім Танк і Уладзімір Жылка, імёны якіх зрабілі б гонар любой літаратуры. Наогул, яму было характэрна разглядаць нацыянальныя духоўныя здабыткі ў агульнаеўрапейскім кантэксце, ён быў аднолькава дасведчаны як у антычнай культуры, так і ў народных фальклорных скарбах.

Уладзімір Ягоўдзік

   Нарысы У. Калесніка спалучаюць дакладнасць гістарычнага даследавання (напрыклад, шырокае выкарыстанне архіўных і іншых аб’ектыўных крыніц) з асабістым пісьменніцкім поглядам на жыццё, гісторыю, літаратуру, яе творцаў і прыхільнікаў. Па жанры яны блізкія да літаратурных біяграфій з вядомай серыі «Жизнь замечательных людей». Разам з тым яны — вынік літаратурна-практычнай дзейнасці аўтара, што ўзяўся за нялёгкую задачу — далучыць да агульна-нацыянальных здабыткаў беларускай літаратуры яе рэгіянальную заходнебеларускую плынь пераважна рэвалюцыйна-дэмакратычнага і рамантычнага кірунку, яе таленавітых ці проста здольных творцаў, у тым ліку тых, якія ў 30-я гады аказаліся несправядліва «выкрасленымі» з жыцця і духоўнай культуры.

Уладзімір Конан

    Гэта быў час вяртання да жыцця многіх забытых імёнаў і да творчасці тых зусім нямногіх, каму пашчасціла ацалець. Чымсьці тыя гады нагадваюць сённяшні час, калі на нас абрынулася лавіна раней «забароненых», «арыштаваных» твораў. У Калеснікавай манаграфіі і наступных яго навуковых працах уражваў вадаспад імёнаў, назваў, фактаў літаратурнага жыцця — многія з іх яшчэ і сёння ўспрымаюцца як адкрыццё, а У. Калеснік змог, знайшоў спосаб увесці іх ва ўжытак або хаця б напомніць, проста назваць, што былі такія, было такое. К. Сваяк, А. Навіна, I. Канчэўскі, Н. Арсеннева, У. Жылка, Г. Леўчык, А. Салагуб, I. Дварчанін, Л. Родзевіч, — сустрэўшы ў У. Калесніка гэтыя імёны, дапытлівая студэнцкая моладзь і навукоўцы кідаліся ў бібліятэкі і архівы на пошукі першакрыніц, якія даследчык заўсёды абазначаў вельмі дакладна, быццам трымаў увесь час на ўвазе менавіта такога «праніклівага чытача».

Міхась Тычына

    У друку пачатку 90-х яго раз-пораз крытывалі за «савецкасць» у поглядах. Але я добра памятаю пачуццё, з якім у шэры змрочны дзень разгарнула ў чытальнай залі Нацыянальнай бібліятэкі невялічкую кніжку вершаў Уладзіміра Жылкі — першую за многія дзесяцігоддзі забыцця! — з прадмовай У. Калесніка. Гэтая паэзія перавярнула ўсю маю душу, і былі абсалютна прыймальнымі тыя радкі, дзе беларускі крытык пісаў пра нібыта «савецкасць» Ул. Жылкі — без іх ніяк не ўдалося б увогуле выдаць паэзію гэтага слыннага сына Беларусі. Мы ўжо добра ведалі гэтую «гульню» і навучыліся ацэньваць сутнасць, а не формы. Таму я напісала яму ліст з падзякай — «за Жылку». А ён, прыехаўшы ў Мінск, патэлефанаваў мне і павіншаваў з тым, што я так, як ён выказаўся, «чуйна», ацаніла Паэта. Дарэчы, усё, што ён адкрываў, было для нас, філолагаў, пісьменнікаў (як, зрэшты, і для шырокай грамадскасці) новым і нязведаным — і ў ягонай манаграфіі «Паэзія змагання», і анталогія «Сцягі і паходні», і зборнік «Час і песні», і многае іншае...

Вольга Іпатава

Укладальнік і аўтар прадмоў

Адкрывальнік беларускай Атлантыды

ВАРТАВЫ БЕРАСЦЕЙСКАГА ВОГНІШЧА

    У канцы 50-х і пачатку 60-х гадоў, у маю бытнасць студэнтам, у Бярэсці дзясятак беларускіх паэтаў лёгка губляўся ў гушчы рускамоўных версіфікатараў. Усё змянілася з часу з’яўлення ў горадзе У. Калесніка: бадай кожны выпуск педінстытута даваў нашай літаратуры некалькі звонкіх імёнаў, многія з якіх вядомы далёка за межамі берасцейскай зямлі. І ўжо, зразумела, кожны яго студэнт (колькі іх было за 40 гадоў выкладчыцкай працы!) нёс у сваёй памяці ўрокі жыцця і творчасці выдатнага Настаўніка. Стварэнне ўнікальнай атмасферы духоўнасці ў рэгіёне, бадай, галоўны плён шматгадовых высілкаў гэтага чалавека.

Міхась Тычына

    Уладзімір Калеснік быў больш чым асоба: сваёю рупліваю дзейнасцю, грунтоўнай адукаванасцю, шматграннай таленавітасцю, выдатнасцю ён ствараў на Берасцейшчыне поле, у якім усё таленавітае, адданае творчасці, справе беларускай культуры і асветы атрымлівала заахвочванне і здабывала самасцвярджэнне, і быў гэтым полем.

Алесь Разанаў

    Сваёй прыцягальнай асобай, аўтарытэтам незалежнага вучонага і таленавітага пісьменніка Уладзімір Калеснік тварыў і ствараў вакол сябе самадзейную супольнасць творчых людзей, сімвалам і прытулкам для якіх станавілася «Берасцейскае вогнiшча» – як ён сам акрэсліў асяроддзе, дзе пануе няўрымслівы дух творчага гарэння... Ён любiў гэтае таварыскае кола сяброў-лiтаратараў, вучоных і мастакоў, выкладчыкаў i студэнтаў-пачаткоўцаў, людзей розных узростаў i прафесiй, якiх яднаў агонь святой i чыстай любовi да радзімы, роднага слова, лiтаратуры, паэзii, мастацтва, навукі.

Генадзь Праневіч

    Не лёгка спалучаць работу ў інстытуце з літаратурнай творчасцю, але ў студэнцкай аўдыторыі можна праверыць, аб’ектывізаваць свае эстэтычныя ацэнкі; жывы вусны кантакт са слухачамі дапамагае пазбаўляцца ад той нейтральнаадчужанай інтанацыі ў гаворцы, якая спадарожнічае бадай кожнаму літаратару. З гэтай моладзі прыходзяць у літаратуру новыя сілы, і радасна думаць, што нейкі ўдзел у лёсе таленавітых юнакоў прымаў і ты, сплочваў доўг перад сваімі настаўнікамі і старэйшымі сябрамі па пяру. Колькі год запар даводзіцца кіраваць абласным літаб'яднаннем, дзе добрая палова членаў – былыя мае студэнты. Сёння такія паэты, як Міхась Рудкоўскі, Мікола Купрэеў, Мікалай Цялічка, ужо выйшлі на літаратурную ніву рэспублікі, а шэраг іншых рыхтуецца да гэтага свята. Талентаў прыбывае з кожным годам. Дзякуючы іх творчым намаганням думы і справы адсталага ў мінулым Палесся ўліваюцца ў рэчышча духоўнага жыцця краіны. Гэта радуе.

Уладзімір Калеснік

З аўтабіяграфіі «Сваім следам», 1964 г.



Дух творчага гарэння

ДУХОЎНЫ ПРАВАДНІК МІЖКУЛЬТУРНЫХ СТАСУНКАЎ

Уладзімір Калеснік

    Сваёй прыцягальнай асобай, аўтарытэтам незалежнага вучонага і таленавітага пісьменніка Уладзімір Калеснік тварыў і ствараў вакол сябе самадзейную супольнасць творчых людзей, сімвалам і прытулкам для якіх станавілася «Берасцейскае вогнiшча» — як ён сам акрэсліў асяроддзе, дзе пануе няўрымслівы дух творчага гарэння... Ён любiў гэтае таварыскае кола сяброў-лiтаратараў, вучоных і мастакоў, выкладчыкаў i студэнтаў-пачаткоўцаў, людзей розных узростаў i прафесiй, якiх яднаў агонь святой i чыстай любовi да радзімы, роднага слова, лiтаратуры, паэзii, мастацтва, навукі.
    У гэтым коле блiзкiх па духу людзей ён быў для ўсiх не проста старэйшым сябрам, настаўнiкам, але паходняю, носьбiтам высокага i ахвярнага Праметэевага агню, што здабываў i выкрэсваў настойлiвай i ўпартай працай на нiве айчыннага пiсьменства i культуры.
    Захоплены i натхнёны iдэямi слугавання радзiме, людзям роднага краю, ён пачуваў сябе чалавекам Адраджэння, пераемнiкам гуманiстычных i асветнiцкiх традыцый Ф. Скарыны i М. Гусоўскага, Я. Купалы, Я. Коласа, М. Багдановіча, М. Танка і інш. Ягоны магутны творчы дух i грамадзянскi тэмперамент, энцыклапедычныя веды i эрудыцыя вучонага выклiкалi ў малодшых не толькi пашану, але i настойлiвае жаданне вучыцца, пазнаваць, тварыць. I на гэтай дарозе ён быў для iх настаўнiкам, бацькам, сябрам.

Генадзь Праневіч

    Від самого початку наших братерських стосунків, під час літературних свят, які відбувалися в різних районах Волині та Берестейщини, починаючи з 1975 року, Володимир Андрійович був нашим духовним провідником, наставником і щирим, добрим другом. Як ведучий наших зустрічей з читачами, інтелігенцією і сільськими трудівниками, він умів повести розмову надзвичайно легко, невимушено, просто і в той же час інтелектуально.

Васіль Гэй

    Чым больш гадоў няма з намі У.А. Калесніка, тым больш пераконваешся, як былі б дарэчы сёння ягоныя грамадзянская смеласць, прафесарская мудрасць, пісьменніцка-даследчыцкая актыўнасць і кампетэнтнасць, шчырасць і шчодрасць таленту. Зрэшты, чаму былі б, калі засталася яго літаратурная спадчына, а ў ёй — жывая душа творцы, дзейсная энергія праўды, дабра, гармоніі.

Васіль Жуковіч

На літаратурных прасторах

Паэтычныя фотаімгненні

  • Госці ў Брэсцкай крэпасці

  • З гасцямі ля волата-дуба

  • На Свіцязі. Госці з Польшчы

  • Падчас дэкады беларускай культуры ва Узбекістане

  • Падчас творчых сустрэч беларускіх пісьменнікаў ва Узбекістане

  • Пасля наведвання крэпасці

  • Паэтычная вечарына з удзелам Ніны Мацяш, Яна Чыквіна

  • Рады вітаць!

  • Сустракаем гасцей. У цэнтры У. Калеснік

  • На сустрэчу з чытачамі

  • Сяброўская гарбата

  • Творчыя імгненні

  • У Белавежскай пушчы

  • У зімовай Белавежскай пушчы

  • У Самаркандзе

  • У час з'езда пісьменнікаў у Маскве

  • Уладзімір Калеснік ва Узбекістане

  • Ускладанне кветак да Вечнага агню ў Брэсцкай крэпасці

  • Ян Гушча, Анатоль Вярцінскі, Васіль Быкаў. Творчы дыялог

  • Янка Брыль, Мікола Аўрамчык. Узбекістан

УЛАДЗІМІР КАЛЕСНІК — РЭЦЭНЗЕНТ

Уладзімір Калеснік

    …Яго рэцэнзіі былі не адпіскамі, а сяброўскімі развагамі і парадамі, меркаваннямі і аспрэчваннем.
    …Галоўнае, што рэцэнзіі Уладзіміра Андрэевіча стымулявалі думку, штурхалі на свой пошук, на паўнейшы доказ сваіх пастулатаў, на больш пільную выверку сваёй уласнай канцэпцыі ў яе гарманічнасці, доказнасці, пераканаўчасці.

Алег Лойка

    … Я заўсёды быў удзячны Валодзю за яго дапамогу ў тым, што мне ўдалося надрукаваць.
    Памятаецца адзін выпадак. Калі я напісаў, як мне здавалася, усё аб нашым партызанскім атрадзе, я паехаў у Каралішчавічы, дзе ў доме творчасці быў Валодзя, і паказаў яму. Ён сустрэў мяне надзвычай сардэчна. З алоўкам прачытаў маю працу, многа крэсліў і выказваў свае думкі, якія эпізоды паказаць больш шырока. Над яго заўвагамі я працаваў, і яны без паправак былі надрукаваны ў зборніках «В принёманских лесах» і «За край родной».
    …На рэдкасць ён быў прыдзірлівы, крэсліў рукапіс, як мне здавалася, залішне. Пасылку ад яго звычайна адсылала Зося, яго жонка, і заўсёды рабіла прыпіску: «Не крыўдуй на Валодзю. Ён так і да свайго»..
    Не зважаючы на выключныя здольнасці аналізаваць падзеі і пісаць, ён лічыў патрэбным усё, што напісана аб партызанскім руху, даваў чытаць мне. У стыль я не меў права лезці, бо ён лепшы майстар, чым я. Але мае заўвагі па датах і ацэнцы падзей успрымаў спакойна, з удзячнасцю. Не раз я здзіўляўся, чаму ён так рэагуе, бо за многія гады ведаў яго характар.

Яўген Крамко

    «Лежачы лежнем у бальніцах, каб не ўпасці духам, папраўляю па абзацу ды па паўстаронкі за дзень сваёй кнігі „Ветразі Адысея. Жылка і рамантычная традыцыя ў беларускай паэзіі“. Мне там выразалі каля трох аркушаў, выдралі цэлы раздзел пра рэпрэсіі і пра паэму „Тэстамент“, напісаную ў ссылцы. Усё гэта трэба вярнуць і ачысціць тэкст ад ідэалагічных схемаў і шаблонаў, якімі прыкрываў крытыку лявацтва ў камуністычным руху. Не ведаю, ці дайду да канца. Сіл няма».

З ліста Уладзіміра Калесніка Анатолю Іверсу

Яго рэцэнзіі не былі адпіскамі

Артыкулы, водгукі, эсэ

У МАГНІТНЫМ ПОЛІ АСОБЫ

Уладзімір Калеснік

    Уладзімір Андрэевіч быў для многіх з нас добрым геніем. Ці, дакладней, добрым, мудрым сябрам. Сябрам як у рэальна-жыццёвым, так і ў больш шырокім, духоўным сэнсе гэтага паняцця.

Анатоль Вярцінскі

    Як пачаткоўцы, так і сталыя паэты ды празаікі ўважалі за гонар апынуцца ў коле зацікаўленняў Калесніка-крытыка і літаратуразнаўцы — фенаменальна дасведчанага даследчыка і аналітыка плыняў і з’яваў «прыгожага пісьменства». Неардынарнае мыслярства шчасліва спалучалася ў ім з узнёслым рамантызмам: побач з Уладзімірам Андрэевічам не было холадна нікому. Праўда, нікому не гарантавалася і няўзрушнасць ідылічнага ўтулля: ходзячы зблізку каля агню, чалавеку надараецца і апячыся... А ў магнітным полі гэтай самабытнай Асобы была, бадай, не адна тысяча людзей: настаўнікі (калегі ды выхаванцы), творчыя людзі (і не толькі Беларусі), партызанскія сябры, дзяржаўныя службоўцы, суседзі ды землякі...
   Свяцільня духу Уладзіміра Андрэевіча Калесніка слала кожнаму тое, у чым хто меў найнеабходнейшую патрэбу: з каго злятала, хоць на пэўны момант, самадурства ды пыха, каму дадавалася веры ў патэнцыял нацыянальнай культуры, хто набываў непасрэдную дапамогу ці маральную падтрымку ў скрутных будзённых абставінах: душа Настаўніка расхіналася насустрач цэламу свету з усёй яго зямною нэндзай і высокай Красою.

Ніна Мацяш

    Мінулая эпоха з яе жорсткай палітычнай рэгламентацыяй духоўнага жыцця грамадства не лішне спрыяла поўнай рэалізацыі творчай асобы. Уладзімір Калеснік, як і многія прадстаўнікі інтэлектуальнай сферы, з-за аб’ектыўных прычын здзейсніў дадзенае яму звыш не ў поўнай меры. Тым не менш, адораны ад прыроды пранікнёным аналітычным розумам, дзейсны па натуры, ён жыў у сваім часе актыўным творчым жыццём. Плённа даследаваў здабыткі беларускай мастацкай думкі і культуры. У шматлікіх літаратуразнаўчых працах-кнігах праз навукова-эстэтычны аналіз спадчыны айчынных творцаў сцвярджаў таленавітасць і мудрую стойкасць свайго народа, права яго на годную будучыню. Тым заслужыў добрую, удзячную памяць сучаснікаў і нашых наступнікаў — нашчадкаў.

Арсень Ліс

Насустрач цэламу свету

ДЫЯЛОГІ

Уладзімір Калеснік

    Мяне заўжды захапляў высокі прафесіяналізм У. Калесніка, выключная скандэнсаванасць зместу яго прац, глыбіня выкладзенай думкі, праблемнасць артыкулаў і манаграфій. Але Уладзімір Андрэевіч быў яшчэ і выдатны палеміст. Можна не пагаджацца з ягонымі меркаваннямі, але прайсці міма іх як нібыта нецікавых нельга. Падобнай непавагі да чытача Уладзімір Андрэевіч не мог сабе дазволіць менавіта як прафесіянал, як чалавек з высокім пачуццём адказнасці за слова — вуснае і друкаванае.

Міхась Мушынскі

    Уладзімір Андрэевіч Калеснік — не вучоны «кабінетнага», чыста «бібліятэчнага» тыпу, а вучоны, творчасць якога ўключае ў сябе састаўной часткай акадэмічную доказнасць і — часта — бясстрасную аб’ектыўнасць. Гэтая рыса яго спадчыны раствараецца ў іншых — уменні папулярна і даступна данесці глыбокую ісціну да чытача, запаліць і запаліцца, павесці за сабой, няўрымслівым, непакойлівым, адкрытым — іншых. Такіх, як ён, «палымяна-эмацыянальных» даследчыкаў літаратуры ў нас няшмат. Калі справа датычылася праўды, справядлівасці, правільнасці, як ён іх разумеў, ён безаглядна кідаўся ў спрэчку-бойку, не зважаў на імёны і аўтарытэты. Яго думка высока цанілася ў Мінску і за межамі Беларусі.

Мікола Мішчанчук

    Уладзімір Калеснік ніколі не баяўся ісці нецярэбленымі сцежкамі, часта выклікаючы агонь на сябе, уступаючы ў вострую палеміку з сталічнымі аўтарытэтамі, калі гэта пярэчыла ягонаму досведу вучонага і грамадзяніна. Такой была, у прыватнасці, ягоная прынцыповая пазіцыя ў дачыненні да тэорыі так званага паскоранага развіцця беларускай літаратуры пачатку ХХ стагоддзя, у якой паскоранасць тлумачылася амаль выключна ўплывамі высокаразвітых літаратур суседзяў і ў цэлым сусветнай літаратуры, пры гэтым недаацэньвалася роля нацыянальнага фальклору як фактару яе арыгінальнасці і самабытнасці.

Генадзь Праневіч

    Як крытык, я ні ад кога не залежу. Стараюся займаць надгрупавыя пазіцыі, дык часам і кажуць знаёмыя мінчукі: «Добра табе, седзячы далёка…» А што добрага? Ад сур’ёзных праблем творчага асяроддзя нікуды не дзенешся. Проста імкнуся быць аб’ектыўным і мне, можа, крыху лягчэй даходзіць да аб’ектыўнасці, жывучы здалёк ад кратэра. Калі адзін стылёвы кірунак не зносіць другога, гэта нічога, пачубяцца — палюбяцца, але калі нецярпімасць набракне палітыкай, тады бяда.

Уладзімір Калеснік

Жыць ідэяй Адраджэння

У пошуку красы і праўды

КАНТАКТЫ

Брэсцкая абласная бібліятэка імя М. Горкага

Адрас: г. Брэст, б-р Касманаўтаў, 48, 224016
Тэлефон: +375 162 57 48 79