***     Пошук самога сябе, свайго спосабу існавання ў бясконцым мностве мажлівых і немажлівых форм быцця, належная ацэнка свайго месца ў бясконцым і мнагалікім свеце, – у гэтым бачыцца і цяжар і годнасць жыцця чалавечага.

***     Сэнс быцця. Калі б можна было ахапіць яго і выказаць адным словам, адным афарызмам ці вобразам, ён перастаў бы быць вечным пытаннем, жыццё наша страціла б сваю прывабную загадкавасць, як траціць яно прывабнасць для тых, хто не шукае сэнсу, згаджаецца проста жыць як набяжыць.
...

***     Дастойнае пражыванне жыцця – справа не простая для душы ўражлівай, чулай, ранімай. Ёй не абысціся ні гордым маўчаннем, ні ганарлівым скепсісам, ні нават дэманічным бязвер’ем. Разуменне свету і здабытая ў пошуках зычлівасць, ласка – вось спосаб парадкавання ўласнай душы. У гісторыі многа, бясконца многа цёмных і светлых плям, адсюль рахунак жыццю і заплата яму ж. Чаргуюцца бясконца і ніколі не зраўнаважваюцца шалі касмічных вагаў. Гайданні веры і сумніву, пэўнасці і асцярогі, плюса і мінуса – ці не закон гэта існавання чалавечай ісціны?

***     Напоўніць увесь свой кароткі ці доўгі век мудрым зместам – значыць забяспечыць сабе месца на тым дыване-самалёце, які называецца час чалавечы, каб не забылася твая прысутнасць у свеце, каб помнілася зробленае для людзей.

Уладзімір Калеснік

ЯГО ІМЯ

    Літаратурная, мастацкая спадчына Уладзіміра Андрэевіча Калесніка – гэта годная старонка жыцця творчай асобы, гэта годная старонка гісторыі Беларусі, нацыянальнай літаратуры і культуры.
    Памяць пра Уладзіміра Калесніка жыве сёння ў назвах разнастайных аб’ектаў на Гродзеншчыне, Берасцейшчыне.

Ярэміцкая сярэдняя школа і гісторыка-краязнаўчы музей
імя У.А. Калесніка

    Пастановай Савета міністраў ад 09. 02 1996 № 88 «Аб увекавечанні памяці беларускага крытыка і літаратуразнаўцы, празаіка і публіцыста Калесніка У.А.» было вынесена рашэнне: «Прысвоіць імя У. Калесніка Ярэміцкай сярэдняй школе Карэліцкага раёна Гродзенскай вобласці і надалей называць яе „Ярэміцкая сярэдняя школа імя У.А. Калесніка“». Школа вядзе актыўную адукацыйную і асветніцкую працу.
    У Ярэміцкай школе ў 2010 годзе быў створаны гісторыка-краязнаўчы музей імя У. Калесніка. Зося Міхайлаўна Калеснік перадала ў музей копіі некаторых рукапісаў, дакументаў, а таксама кнігі У.А. Калесніка, фота, карціны.

...

Бібліятэка імя Уладзіміра Калесніка

    Імя Уладзіміра Андрэевіча Калесніка было прысвоена Брэсцкай бібліятэцы «Юнацтва» (вул. Маскоўская, 342/1). Біблітэка вядзе актыўную культурна-асветніцкую працу, праводзіць мерапрыемствы, звязаныя з творчасцю У. Калесніка і пісьменнікаў Беларусі.

Вуліца імя Уладзіміра Калесніка

    Рашэннем Брэсцкага аблвыканкама адной з вуліц у новым мікрараёне «Паўднёвы захад» было прысвоена імя У.А. Калесніка. Гэта новая вуліца, яна актыўна забудоўваецца, тут знаходзіцца сярэдняя школа № 1. З цэнтральнай часткай горада, дзе жылі Уладзімір Андрэевіч Калеснік і Зося Міхайлаўна Калеснік, гэтую вуліцу звязвае Варшаўскі мост.

Кніга пра Уладзіміра Калесніка «Пасланец Праметэя»

    У 2007 годзе з друку выйшла кніга, прысвечаная памяці Уладзіміра Андрэевіча Калесніка, вучонага і пісьменніка, лаўрэата Дзяржаўнай прэміі імя Якуба Коласа. Праз літаратурна-крытычныя эсэ, артыкулы, эсэ, успаміны калег-літаратуразнаўцаў, пісьменнікаў, сяброў-партызанаў, выкладчыкаў і былых студэнтаў раскрываецца жыццёвая і творчая біяграфія Уладзіміра Калесніка, адкрываецца яго багатая даследчыцкая навуковая дзейнасць, ягоная навукова-асветная дзейнасць.

Адукацыйна-асветны цэнтр імя У.А. Калесніка, навуковыя Калеснікаўскія чытанні

    У Брэсцкім дзяржаўным універсітэце з 1995 года былі арганізаваны Калеснікаўскія чытанні. Пазней быў створаны Адукацыйна-асветны цэнтр імя У. Калесніка, дзе працяглы час працавала Зося Міхайлаўна Калеснік. Цэнтру была перададзена частка бібліятэкі У. Калесніка, карціны, фота, разьба.
    Калеснікаўскія чытанні сталі традыцыйнымі, у 2020 годзе адбыліся адзінаццатыя чытанні. Па выніках чытанняў выдаюцца зборнікі навуковых артыкулаў.
    Існуе ва ўніверсітэце прэмія імя У. Калесніка за навуковыя дасягненні выкладчыкаў.

  • Першыя Калеснікаўскія чытанні. Рэктар Васіль Аляксеевіч Сцепановіч, Алесь Разанаў, Генадзь Праневіч

  • Падчас Першых Калеснікаўскіх чытанняў.Ліля Асташонак, Зося Калеснік, Станіслава Каралевіч, Святлана Варонік

  • Алесь Разанаў. Паэтычныя сустрэчы

  • Аўтограф ад Віктара Карамазава

  • Аўтографы Леаніда Дранько-Майсюка і Эдуарда Акуліна студэнтам

  • Выстава «Велікодная паштоўка»

  • Выстава «Мамін ручнік»

  • Госці канферэнцыі да 90-годдзя Фёдара Янкоўскага

  • Дыялог з Віктарам Карамазавым

  • Зося Міхайлаўна Калеснік, Марыя Новік. Падчас працы над кнігай пра Уладзіміра Калесніка «Пасланец Праметэя»

  • Зося Міхайлаўна Калеснік. У Цэнтры Уладзіміра Калесніка

  • Кніжная выстава перакладаў на беларускую мову «І зорка зорцы голас падае»

  • На выставе Аляксандры Гунас

  • Падчас канферэнцыі «Мова. Культура. Народ»

  • Пасля прэзентацыі кнігі «Дзесяць сустрэч з Беларуссю»

  • Прэзентацыя «Рубельскага слоўніка» Мікалая Пашкевіча

  • Галіна Тварановіч, Святлана Варонік. Творчыя сустрэчы ў Адукацыйна-асветным цэнтры імя Уладзіміра Калесніка

  • Святлана Варонік, Генадзь Праневіч. Паэтычныя сустрэчы

  • Слова ераманаха Мікалая (паэта Зьніча)

  • Сустрэча з Нінай Мацяш

Святы да юбілеяў Уладзіміра Калесніка

    Ушанаванне памяці Уладзіміра Калесніка адбываецца падчас ягоных юбілеяў. Да 80-годдзя з дня нараджэння У. Калесніка была арганізавана вечарына ў Брэсцкім грамадска-культурным цэнтры, а таксама мастацкая фотавыстава ў гарадской выставачнай галерэі па вуліцы Савецкай. З нагоды 85-годдзя Уладзіміра Калесніка адбылася выстава ягоных мастацкіх твораў – фота, жывапісу, разьбы – у музеі «Выратаваныя мастацкія каштоўнасці». Адкрыццё выставы і паэтычная імпрэза сабрала гасцей з усёй Беларусі. Да 90-годдзя вучонага і пісьменніка была распрацавана і рэалізавана адметная праграма, падчас ажыццяўлення якой госці ўсклалі кветкі да магілы У. Калесніка, пазнаёміліся з вуліцай яго імя, на творчай сустрэчы «Чалавек Адраджэння» падзяліліся сваімі разважаннямі пра асобу і навуковую і мастацкую спадчыну У. Калесніка. Да юбілеяў У. Калесніка былі выдадзены і невялічкія каляндарыкі.

Творы-прысвячэнні Уладзіміру Калесніку

    Многія беларускія пісьменнікі, паэты прысвяцілі Уладзіміру Калесніку свае мастацкія творы. Гэта найперш творы ягонага сябра Уладзіміра Караткевіча. Ён прысвяціў Зосі і Уладзіміру Калесніку рамантычнае апавяданне «Залаты бог», а таксама верш «Белавежскі алень»”. Сярод твораў-прысвячэнняў – вершы Алега Лойкі, Ніны Мацяш, Васіля Жуковіча, Яна Чыквіна. Удзячнасцю Уладзіміру Калесніку прасякнуты паэтычныя творы пісьменнікаў «Берасцейскага вогішча». Гэта годны знак удзячнасці Чалавеку, Вучонаму, Настаўніку.

Жыццё пасля жыцця

Літаратурная прэмія імя Уладзіміра Калесніка

    У Саюзе пісьменнікаў існавала некалькі гадоў рэспубліканская прэмія імя Уладзіміра Калесніка. Яе атрымлівалі пісьменнікі Беларусі ў галіне крытыкі. Зараз існуе паводле рашэння Брэсцкага аблвыканкама літаратурная прэмія імя Уладзіміра Калесніка. Яе атрымліваюць пісьменнікі Берасцейшчыны ў галіне паэзіі, прозы, дзіцячай кнігі.

КАЛЕСНІКАВЫ НЕЗАБУДКІ

***     Мастацтва сёння ў свеце лічыцца пазнаннем моцна суб’ектызаваным, персаналізаваным, мастак не можа дайсці да праўды без эмоцый і перабораў, таму мае права гаварыць усё, што хоча, і рана ці позна давядзецца гэтае права афіцыйна прызнаць і ў нас, без гэтага мастацтва і яго галоўны стрыжань — літаратура — завянуць, страцяць прэстыж і дома, і ў свеце.

***     Спакусліва ўявіць сусветную літаратуру як сістэму мензурак, у якіх па шклянках і гумовых трубачках пераліваецца эстэтычная субстанцыя, займаючы сярэднесусветны ўзровень. Бяда толькі ў тым, што эстэтычная субстанцыя не хоча аддзяляцца ад чалавека, а кожны чалавек нясе ў сабе асобны свет, свой уласны лёс. Тым больш — народы. Універсальна пашыраюцца ў свеце толькі тэхнічныя адкрыцці.
...

***     Яшчэ і сёння ўзнікаюць дэбаты наконт таго, у якую традыцыю — грэка-візантыйскую ці лаціна-рымскую — запусціла карэнні нацыянальная культура таго ці іншага еўрапейскага народа на заранку яго ўзнікнення. Адным выстаўляюцца ацэнкі са знакам плюс, іншым са знакам мінус, але мала разважаецца пра мажлівасці сінтэзу візантыйскіх і рымскіх традыцый. Менавіта на такі сінтэз было настроена беларускае Адраджэнне, а піянерам сінтэзавання традыцый грэка-лацінскай еўрапейскай культуры з нацыянальнаю беларускаю быў Скарына.

***     ...Культура непазбежна павінна нешта браць ад суседзяў, але сэнсам яе існавання магло быць не запазычванне, а вяртанне пазыкі з працэнтамі. Так, Скарына чэрпаў матэрыял для роздумаў з сусветнага помніка культуры Бібліі, перасаджваў яе тэмы, матывы на беларускую глебу і ствараў арыгінальную канцэпцыю грамадства. А. Гусоўскі, наадварот, — чэрпаў матэрыял з роднага жыцця і, вылажыўшы яго лацінскім вершам, прапанаваў чытачу еўрапейскаму.

***      Пісаць — значыць дзяліцца перажытым і перадуманым, дзяліцца станоўчым і адмоўным, пакланеннем красе і асуджэннем агіднасці, суцішэннем спакус і адольваннем зла ў сабе.

***      Натхненне — гэта стан вызвалення мастака-творцы з палону штодзённасці, якая сваёй нікчэмнасцю здрабняе пазнанне, навязвае спрошчанае разуменне душы чалавечай... Гнасеалагічная парадаксальнасць натхнення ў тым, што ахоплены ім паэт цераз духоўнае аддаленне ад зямнога жыцця, як ад аб’екту пазнання, шырэй і глыбей ахоплівае яго сутнасць.

***     Пазбыцца творчай адзіноты — значыць перастаць быць паэтам, доляй якога з’яўляецца выдзіранне з сэрца і душы самых дарагіх, патаемных ідэй, г. зн. як бы ўмярцвенне самога сябе. Вось чаму адзінота — гэта паміранне, адыход ад нармальнага паўнакроўнага чалавечага жыцця. Творчая адзінота — балючая ахвяра, але не бясплодная...

***      Разгубленасць духу — па сутнасці антынатхненне.

***      Гармонія — гэта залаты плён кавання супярэчлівасцей. Яна выступае як свята жыцця, як момант, калі пазнаннем, змаганнем і працай пераможана процьма злыбед, калі адолены адны жыццёвыя супярэчлівасці, а іншыя не паспелі завязацца.

***      Гармонія — гэта завяршэнне пэўнага этапу на шляху росту, узыходжання і непрыкметная падрыхтоўка да пачатку наступнага.
    Гармонія — гэта апагейны прыпынак у няспынным палёце стыхій, лятункаў, сіл.

***      Паэт шукае гармонію Сусвету ў прыродзе і ў сабе, ды неўпрыцям сам становіцца Сусветам.

***     Мова — матэрыя душы: у мове жыве індывідуальнасць таго, хто гаворыць, — яго розум, тэмперамент, характар, культура. І ўсё гэта не проста жыве, а дзейнічае, прымаючы форму моватворчае сілы. Калі моватворчая сіла выходзіць за рамкі сярэдняй нормы, тады мы маем справу з мастаком слова.

***      Асоба — крыніца ўсякай арыгінальнасці, у тым ліку і творчай, а стыль і манера — знешнія адзнакі яе.

***     Смерць і ўваскрашэнне Беларусі — вось цэнтральны скразны матыў нацыянальнай міфалогіі, ён пранізвае нашу літаратуру і зводзіць яе ў адзіны ланцуг народнага лёсу. Янка Купала назваў яго адвечнаю песняй.

***      Адраджэнне ў творах Купалы мае велічны сэнс, гэта не толькі сацыяльная роўнасць, нацыянальная свабода і дзяржаўная незалежнасць, але і вызваленне прыгнечаных ад духоўнага рабскага сну, збавенне асобы чалавека ад цемры, бездухоўнасці, адраджэнне чалавечай годнасці шляхам далучэння да скарбніцы народных і агульначалавечых каштоўнасцей — свабоды, праўды, дабра, хараства... Купала лічыў беларускае адраджэнне адной з праяў сусветнага прагрэсу, актам абуджэння занядбаных гісторыяй плямён і народаў. Ён адчуваў вызваленчы рух як узлёт да сонца ідэалу, бачыў яго непаўторным і сусветна заканамерным.

***     Жыццё як пазнанне само сабою натыкаецца на адвечны парог апазіцыі — гэта нязгода ўсяго жывога на смерць і нябыт, на мінучасць існавання, прага і дамаганне свайго ў жыцці.

***     Пошук самога сябе, свайго спосабу існавання ў бясконцым мностве мажлівых і немажлівых форм быцця, належная ацэнка свайго месца ў бясконцым і мнагалікім свеце, — у гэтым бачыцца і цяжар і годнасць жыцця чалавечага.

***     Менавіта ў кантэксце жыцця ўсяго чалавецтва, якому няма канца, асоба можа пазнаць самую сябе, знайсці сваю мэту як функцыю мэты ўсечалавечай.

***     Каб свядомасць згадзілася, што ты смяротны, патрэбна адолець страх: каб дацягнуцца да несмяротнасці, патрэбна мужнасць.

***     Стан несмяротнасці — прывілея чалавека і чалавецтва, яна — маці ўсіх жаданняў і стымул самапазнання, з яе выцякае патрэба ўласнай годнасці і пачуцця свайго «я».

***     Хіба можна развітацца з вечнасцю, належачы да яе?

***     Сэнс быцця. Калі б можна было ахапіць яго і выказаць адным словам, адным афарызмам ці вобразам, ён перастаў бы быць вечным пытаннем, жыццё наша страціла б сваю прывабную загадкавасць, як траціць яно прывабнасць для тых, хто не шукае сэнсу, згаджаецца проста жыць як набяжыць.

***     Філосаф Сенека выканаў на сабе смяротны прысуд свайго вучня, самадурнага цара Нерона. Арыстоцель, апынуўшыся ў падобнай сітуацыі, ратаваўся ўцёкамі. Сваю пагарду ён скіроўваў не на ўласнае жыццё, а на суддзяў, якія асудзілі яго на смерць. А яны былі ўзурпатарамі, што захапілі ўладу пасля смерці яго вучня Аляксандра Македонскага. Выканаць на сабе іх смяротны прысуд азначала б прызнаць законнай узурпацыю і тыранію.

***     Дастойнае пражыванне жыцця — справа не простая для душы ўражлівай, чулай, ранімай. Ёй не абысціся ні гордым маўчаннем, ні ганарлівым скепсісам, ні нават дэманічным юязвер’ем. Разуменне свету і здабытая ў пошуках зычлівасць, ласка — вось спосаб парадкавання ўласнай душы. У гісторыі многа, бясконца многа цёмных і светлых плям, адсюль рахунак жыццю і заплата яму ж. Чаргуюцца бясконца і ніколі не зраўнаважваюцца шалі касмічных вагаў. Гайданні веры і сумніву, пэўнасці і асцярогі, плюса і мінуса — ці не закон гэта існавання чалавечай ісціны?

***     Нельга мастаку паўнацэнна жыць для чалавецтва, не жывучы для свайго народа, не памятаючы яго славы, здзяйсненняў, яго страт, не дбаючы пра яго добрае імя ў свеце і яго будучыню.

***     Сакрэт мастацкай творчасці не ў суме прафесійных ведаў і навыкаў, нават і не ў працавітасці, а ў маштабах асобы мастака, у здольнасці чалавечай душы ўбіраць у сябе, акумуліраваць і выказваць самыя вострыя і балючыя праблемы жыцця, матэрыялізаваць у слове дух часу. Вось чаму толькі ў творчым парыве рашаюцца мастакі часам гаварыць пра сваё прызванне, пра місію паэтычнага слова.

***     Каханне — вельмі зыбкі і далікатны тып адносін паміж людзьмі, нават інтэлектуальнае бачанне гэтых адносін крайне суб’ектывізавана… У вершах пра каханне мы сустракаем больш прывіднасці, самасці, чым у грамадзянскай або філасофскай лірыцы. Мройнасць надае любоўнай паэзіі статус невычэрпнасці і бясконцай мнагастайнасці формаў. Пакуль існуе каханне, няма ніякіх шанцаў напісаць пра яго апошняе слова, банальнае — магчыма.

***     Дзве супрацьлеглыя мадэлі хараства — простай, аскетычнай і складанай, раскошнай — узніклі не ў часы Талстога і Чэхава, яны існавалі, мабыць, з таго часу, калі зараджалася эстэтычнае ўспрыманне свету на ўзроўні першых, высечаных у пячорах Альтаміры жывёльных татэмаў. Адна са старадаўнейшых дэфініцый простай красы належыць кітайскаму філосафу Ду Фу, які гаварыў: «Не трэба быць дарагім, як яшма, трэба быць простым, як камень». Няма сумнення, што афарызм Ду Фу ўзнік як альтэрнатыва супрацьлеглай мадэлі красы: нельга быць банальным і шэрым, трэба быць зіхоткім, як дыямент.

***     Напоўніць увесь свой кароткі ці доўгі век мудрым зместам — значыць забяспечыць сабе месца на тым дыване-самалёце, які называецца час чалавечы, каб не забылася твая прысутнасць у свеце, каб помнілася зробленае для людзей.

***     Творчасць — гэта і ёсць спосаб на несмяротнасць, але несмяротнасць не можа быць адзіным і галоўным стымулам літаратурнай працы. Стымулам больш глыбокім з’яўляецца ўсведамленне свайго ўдзелу ў літаратуры, якая нясе праўду аб жыцці, яго ідэалах, мэтах.

***     Спрадвеку чалавецтва, пазнаючы свет, усё цяжкое для пазнання рукамі і розумам аддавала пачуццям, інтуіцыі, таленту, аб’яўляючы яго таямнічым, занябесным, божым. Што і хто валодае сёння таямнічасцю для сучаснікаў, у масе сваёй адукаваных і матэрыялізаваных свядомасна? Мастацкі талент, як магічны крышталь пазнання, застаецца ў ліку таямнічых з’яў, неспазнаных.

***     Гармонія — гэта падрахунак здзейсненага або пакуль што чыста духоўнае, не абцяжаранае перанапружаннем духу новае далучэнне да спраў свету, сузіранне сімптомаў тых яго супярэчнасцей, якія спакваля ўцягнуць героя ў новую работу і барацьбу. Гармонія любіць выступаць як ціхая задуменнасць самога расказчыка над таямніцамі свету, як наіўнае дзіцячае сузіранне праяў быцця.

***     Паэт — сын свайго краю і народа, верны яго слуга. Слугаванне, а не апяванне славы — вось у чым прызванне песняра паняволенага народа.

***     Найвышэйшыя праявы красы ў грамадстве — свабода, а ў мастацтве — праўдзівасць і чалавечнасць або барацьба за іх панаванне.

***     Натхненне — гэта стан вызвалення мастака-творцы з палону штодзённасці, якая сваёй нікчэмнасцю здрабняе пазнанне, навязвае спрошчанае разуменне душы чалавечай.

***     Зборы прыказак — гэта не шкатулка з калье, бранзалетамі, завушніцамі на туалетным століку прыгажуні. Збор народных прыказак, створаных дасціпнымі і мудрымі людзьмі, — гэта матэрыялізаваная ў сціслым і зіхоткім слове народная душа, філасофія жыцця, апраўданне чалавечай прысутнасці на зямлі, абгрунтаванне індывідуальнага, асабістага і грамадскага, гістарычнага існавання, духоўная хартыя народа, яго пашпарт на нацыянальную тоеснасць і несмяротнасць у свеце. Менавіта агульначалавечае ў прыказках розных народаў збліжае, братае людзей, памнажае давер паміж імі, вядзе да дружбы і гуманістычнай супольнасці.

***     Нядаўна матэрыялістычныя, а фактычна вульгарна-прагматычныя тэорыі абзывалі фальклорны пантэізм аблудай і наіўшчынай, ад якое трэба вызваляцца, а не дзяліцца з мухамі ды камарамі ўладай над светам. Але ж самаўладнае панаванне разбэсціла чалавека, зрабіла саманадзейным вымагальнікам, да якога не даходзіў відавочны факт, што стала хірэць і паміраць прырода ў жалезных кіпцюрах тэхнічнага панавання. Урэшце грымнуў сцішны аргумент Чарнобыля.

***     Прыказкі ўжываюць і мудрацы і сафісты, аднак ствараюць іх толькі народныя здольнікі, творцы.

***     Увесь арэол народных прыказак і прымавак можна ўспрымаць як геніяльную рэпліку, лаканічны, высаджаны перламі афарызмаў паўтор высокіх імкненняў і мудрых запаветаў, якія разгорнуты ў песнях і казках як філасофія народа.

***     Для творчых людзей ва ўсе часы вера ў прагрэс была праблемай сэнсу жыцця і ўмовай працы на ніве культуры. Не было пэўнасці, што народ наш уваскрэсне і неўзабаве ўступіць у лепшы час, дык чаго ж было б нам марнавацца, выжыльвацца за рабочым сталом ці ў інстытуцкай аўдыторыі.

***     Дзяржава, якая кіруецца разумнымі і справядлівымі законамі, — гарманічная і прыгожая. Разумны і выхаваны чалавек, які выконвае законы без прымусу, гарманічна дапасоўваецца да грамадства і знаходзіць шчасце. Чалавек, які ўразумее ўніверсальнасць гармоніі свету і сам разумна ўступіць у яе — знойдзе шчасце, спазнае любоў і эстэтычную асалоду.

***     Каб пражываць змястоўна ўласнае адзінкавае жыццё, чалавеку трэба далучыцца да жыцця зборнага, грамадскага, сваяцкага, сяброўскага, нацыянальнага, агульначалавечага, менавіта ў кантэксце жыцця ўсяго чалавецтва, якому няма канца, асоба можа пазнаць самую сябе, знайсці сваю мэту як функцыю мэты ўсёчалавечай.

***     Літаратура выхоўвае прыкладам, цяжарам грамадскай адказнасці мастака за слова, ахвярнасцю жыцця ў мастацтве, складанасцю творчай працы — гэтага згустку крыві і таленту. Літаратура выхоўвае перадусім любоў да нацыянальных і агульначалавечых каштоўнасцяў — роднай мовы, гісторыі, гуманістычных традыцый, а ўрэшце рэшт павышае любоў да жыцця.

***     Нельга мастаку паўнацэнна жыць для чалавецтва, не жывучы для свайго народа, не памятаючы яго славы, здзяйсненняў, яго страт, не дбаючы пра яго добрае імя ў свеце і яго будучыню.

***     Думка, скіраваная на аб’ект, нярэдка вяртаецца да суб’екта і ў яго душы адкрывае сэнс пасцігання і мэту, якой можа аказацца вызваленне духу ад путаў, ад немагаты жыць у непазнаным цёмным бязмежжы.

***     Беларусь жыве надзеяй на новае адраджэнне, якое павінна ж, нарэшце, здзейсніць прарочыя сны Купалы, Коласа, Багдановіча, сны аб волі. Літаратура, мастацтва апынаюцца ў горне грамадскага жыцця, абвальваюцца, растуць, як крышталі ў карону Радзіме. Гарачка пакутлівага абнаўлення спараджае вострыя супярэчлівасці, антыномы быцця і альтэрнатывы ўспрымання, ахоўны рэфлекс аслабляецца, і расце патрэба злучыцца са светам, удзельнічаць, супрацоўнічаць.

***     Унутраны цяжар пазнання пры знешняй лёгкасці, нават гуллівай гарэзнасці вобраза — вось адзін з карэнных парадоксаў паэтычнай прафесіі.

***     Свет дзіцячы — гэта рэчаіснасць, дзе захоўваюцца першародныя сувязі прыроды з чалавекам, з мерай яго гуманістычных патрэб. Дарослыя цывілізаваныя людзі, пазнаючы свет шляхам розуму і навукі, далі строгія найменні прадметам, працэсам і з’явам, ды, на жаль, бязлітасна спрасцілі, унівікавалі сапраўдны свет, дзе нават кожная пясчынка з’яўляецца непаўторнай.

***     Стаўшы перад выбарам: быць або не быць, чалавецтва вымушана абнаўляць свядомасць, выпрацоўваць новае мысленне, ствараць новыя прыярытэты ў сістэме духоўных каштоўнасцей і маральных арыенціраў. Працэс гэты выглядае часам як вяртанне да адвечнага, агульначалавечага, да ідэалу жыцця, які людзі ведалі спакон веку, імкнуліся да яго, але не ўмелі ажыццявіць. Курчылася ў крывавых антаганізмах гісторыя, ламаліся лёсы плямён і народаў, жыла толькі надзея на мір і шчасце, якія бачыліся дарункамі неба.

***     Родавая памяць для нашчадкаў — маральная апора чалавеку, бо ён адчувае сябе не выпадковым суб’ектам жыцця, а гістарычным пераемнікам традыцый і каштоўнасцяў народа, патрыятычных запаветаў.

ВЕРШЫ-ПРЫСВЯЧЭННІ УЛАДЗІМІРУ КАЛЕСНІКУ

ІНТЭРВ'Ю З УЛАДЗІМІРАМ КАЛЕСНІКАМ

КАНТАКТЫ

Брэсцкая абласная бібліятэка імя М. Горкага

Адрас: г. Брэст, б-р Касманаўтаў, 48, 224016
Тэлефон: +375 162 57 48 79